Sunday, June 16, 2013

Rosa Vagina!!!



That got your attention, huh?

Dette er en viktig post. Dette er et produkt som vil hjelpe miljøet betraktlig.
Det er bedre for deg, bedre for moder jord og du sparer masse penger.

Så.
Hva er det Frøken Svartebloggen skal pushe på dere i dag?
Menskopp.
Yes, you heard me.
Menskopp.

Det er noen år siden jeg hørte om produktet første gang. Jeg hadde en kollega som viste meg hva hun brukte når hun hadde mensen, og det gikk i glemmeboken etter en stund.
Jeg hater bind, nekter å bruke tampong, og er opptatt av miljøet.
Av en eller annen grunn dukket produktet opp i tankene mine, og jeg gjorde litt re-search online.
Etter noen anbefalinger, endte jeg opp med å kjøpe Fleurcup.
Her ser du de små hullene som skaper vakum.

Så hva er en menskopp?
Det er en silikonkopp, som du fører inn i skjeden og som samler opp mensvæske. Når kopper en full, tømmer du innholdet i do eller i dusjen.
Om du regner på det, vil du se at du sparer tusenvis på å bytte fra bind til kopp. Den er liten og lett å ta med på tur, pakk den i en ekstra fin silkepose eller noe :)
Denne varer deg livet ut, og koster rundt 150,-.

Hvordan funker det?
Siden jeg ikke er hypp på å brette meg selv ut, får dere nøye dere med en grundig forklaring.
Koppen er myk og du kan brette den eller føye den dobbelt før du fører den inn. Jeg bruker "push down fold"-metoden.
Når den er kommet innenfor skjeden,  åpner du sakte koppen, og dannes det er vakum. Dette skjer pga noen bittesmå hull i koppen. Du kjenner når koppen er åpen og festet. Så er det bare å leve som normalt!
Push down fold.


Koppene kommer i ulike farger og størrelser.
Jeg bestilte en liten og litt større, og den litt større var umulig for meg å bruke. Den lille passer perfekt. Kjøp derfor et par ulike størrelser slik at du kan finne den som passer din kropp best:

- Small:
The Small Fleurcup menstrual cup is adapted to adolescents, young ladies and for light flow periods.
Dimensions: diameter: 41mm, height (not including stem): 47mm, total volume: 25ml, capacity (from the base to the air holes): 20ml, stem length: 23mm.

- Large:
The Large Fleurcup is adapted to women who have already given birth or who have heavy-flow periods.
Dimensions: diameter: 46mm, height (not including stem): 52mm, total volume: 35ml, capacity (from the base to the air holes): 29ml, stem length: 18mm.

 
 Første gang du prøver, må du ha mensen. Ikke kjør en "dry run" du vil bare påføre deg au og beven.
 Jeg førte ikke inn koppen langt nok første gang, og det er vondt. Kjenner du koppen, har du satt den inn galt. Enklere er det ikke egentlig.
Jeg kjenner at jeg strammer musklene litt ubevisst fordi det er nytt for meg, men jeg blir gradvis mere og mere komfortabel. Nå kjenner jeg nesten ikke at koppen er der.

Det vil variere hvor ofte du må tømme den, for meg holder det med en gang daglig.
for å fjerne koppen, drar du forsiktig i den lille enden (denne kan du justere lengden på ved å klippe den til om du ønsker det), og klemmer så med tommel og en finger på koppen slik at vakumet blir borte. Dra så koppen ut og klem samtidig. Når koppen er ute tømmer du innholder rett i do, eller om du fjerner den i dusjen tømmer du den der. Skyll og vask med varmt vann. Det kan høres ut som litt jobb, men med øvelse tar dette bare et lite minutt.
Klipp til enden om du vil.

Du går på do som vanlig, og har null lekasje. Ingen kan se den og du kan gå med hvite truser og bukser om du så ønsker. It's bullet proof so to speak. 

Jeg kjøpte min menskopp via denne siten. Jeg ville ikke ha kjøpt menskopp via Ebay da du ikke aner hvilke stoffer som er i produktet du får. Kjøp fra en seriøs site og få et produkt som ikke skader deg. Det er ørten forhandlere og du kan få den i alle farger, til og med glitter!

Jeg anbefaler virkelig dette altså. Det er økonomisk, og veldig bra for miljøet.
Go on, join the kool kids and get your cup on!
Koster ca 150,-

10 comments:

  1. Vurderer nå å kjøpe meg en slik. Kan jeg spørre hvorfor du nekter å bruke tamponger?

    ReplyDelete
  2. Det er ikke bra for kroppen å ha mensblod liggende lagret i skjeden over tid. blodet skal ut av kroppen :)

    ReplyDelete
  3. Ligger det ikke lagret med menskopp også da..?

    ReplyDelete
  4. Mensblodet ligger lagret i koppen, ikke mot skjedeveggen som når man bruker tampong :)

    ReplyDelete
  5. Din feil! Nå har jeg også kjøpt! :D

    ReplyDelete
  6. Hurra for menskoppen! Anbefaler til alle som kunne tenke seg å prøve! Jeg har hatt min snart ett år og går aldri tilbake til tamponger!

    ReplyDelete
  7. You said it, sister! Spred det gode budskap! :D

    ReplyDelete
  8. Hei! Kjøpte en sånn nettopp, satte den inn for første gang, det gikk bra, men det var litt problematisk å ha den tilbake - den satte så langt inne, så jeg dra den etter enden av "halen". Må det være sånn, gjør jeg riktig? Og det var litt vond å ta den ut (må den breddes litt ved "utgang"?). Du har jo erfaring! Takk!

    ReplyDelete
  9. Du må klemme på den, slik at luften/vakum slippes, da er den lettere å dra ut etter halen :)

    ReplyDelete