Friday, August 19, 2011

Nail art stamping!



I mange år styrte jeg unna stamping/Konad fordi jeg mente det ikke var noe jeg ikke kunne gjøre for hånd selv. Dessuten syns jeg det virket slitsomt med disse spesiallakkene. Så nevnte en venn av meg stamping i en trå på Facebook, og jeg tenkte what the hell...I'll give it a go. Som de fleste nuh vet, har jeg en addictive personality. Det betyr at jeg nå har en hel jævla eske med stampingutstyr. And I freaking love it!

Konad er merket som er mest kjent når det gjelder stamping, og som så mange andre var det der jeg og startet. Så fant jeg ut at det er mange andre som selger stampingplater. Både store og små plater er lette å få tak i for en ekstremt billig penge. Linker til hvor og hva kommer nederst i posten. Det anbefales!


Så. Hva er stamping? Stamping er for det første en jævlig enkelt måte å lage jævlig fine negler på.
Du har små runde metallplater, disse er det risset inn forskjellige mønster i. Utvalget av mønster er enormt, du får både små og store mønster, noen som dekker hele neglen mens andre er små og passer som pynt i tillegg eller for seg selv.

First try!

Konad selger spesiallakker til stampingsystemet sitt. Dette er en veldig tykk lakk som er fantastisk til stamping. Men det er massevis av neglelakker som kan bruker. Her er en liste over et utall. En god huskeregel er at stort sett alle metallic-lakker funker utmerket! Ellers er det bare å prøve seg frem. Personlig har jeg fortsatt den sorte lakken fra Konad som base/fav, utover det bruker jeg mye forskjellig. 

Galskap.
Denne lakken pensler du på metallplaten der det mønstere du ønsker å bruke er risset inn. Deretter bruker du den lille skrapen til å skrape bort overflødig lakk. Her gjelder det å finne en god teknikk. Jeg liker å dra raskt og hardt med skrapen litt på skrå. Lakk ligger nå kun igjen i innrisset, og nå bruker du stempelet. Stempelet trykker/ruller du over dette mønsteret på metallplaten, og du vil nå se at lakken som lå i innrisset nå har festet seg til stempelet. Nå er det bare å trykke/rulle stempelet over neglen. Bruk et generøst lag med Seche Vite top coat,  and there you go! You have killer nails! Anbefaler å kjøpe det store dobbelstempelet, da dette er best til både små og store mønster.

Råd til best resultat: Ha et godt underlag. Jeg bruker å ha en bomullspad liggende der og heller litt neglelakkfjerner på den. Da kan jeg tørke av overflødig lakk fra stempelet og rense skrapen mellom påføring. Noen ganger trenger jeg å dra metallplaten med mønsterflaten ned mot bomullspad'en for å fjerne lakk mellom påføringer. Noen ganger ikke. Vent til underlakken er HELT tørr før du stempler over.

Det er alfa omega å ha enten en nail art remover pen, eller Q-tips dyppet i litt neglelakkfjerner. For de heldekkende mønstrene kommer utenfor neglene og denne overflødige lakken må du fjerne. Mange sier de hadde problemer med stamping og måtte øve for å få det pent til. Jeg har aldri hatt noe problem. I guess I am a natural at nail art. *host*

Husk at du kan ha flere mønstre oppå hverandre feks, i ulike farger. Mulighetene er uendelige! Når du har fått dreisen på det, tar det max 10 min å dolle opp 10 negler. Jeg får masse komplimenter fra fremmede :)
Dette er en billig hobby, det koster fint lite. Er du som meg som går bananas, vil det selvsagt koste litt mere. Det er penger well spent spør du meg.

Jeg anbefaler å kjøpe en starting kit fra Konad , små stamping plater fra Bundle Monster kan du kjøpe her. Den store, fantastiske platen kan du kjøpe her.

4 comments:

  1. Love it! Samlingen med plater vokser fortere enn hva eg hadde trodd den skulle gjøre. Har kjøpt noen spesiallakker, men fra nå av skal eg heller kjøpe feks metalliclakker slik at eg kan bruke dem til stempling og som vanlig lakk ;) Genialt!

    ReplyDelete
  2. Ja det er dessverre litt som heroin dette :P Man blir fort avhengig. Jeg har bare testet Stargazer sine metallic-lakker, og Kleancolor sine metsllic-lakker. Men listen jeg linket til har jo ørten tips. China Glaze sine metallics er visst også supre. :)

    ReplyDelete
  3. wow, så sykt mye fint janne. jeg har ikke fått fingeren ut og kjøpt noe selv enda.... flyttingen kommer først, så kan man slappe av =)

    ReplyDelete
  4. This information is invaluable. How can I find out more?


    Take a look at my blog - password manager reviews

    ReplyDelete