Monday, November 1, 2010

Fake sminke på Ebay


Jeg har 2 ganger kjøpt falske merkevarer på Ebay.
Det er utrolig irriterende, og det er litt pes å fikse opp i ting i etterkant. Så denne gangen vil jeg skrive litt om hva man bør se etter før man kjøper, hva man skal se etter for å sjekke at det er autentisk vare, og hva man gjør om man oppdager at man har kjøpt fake produkter.

For det første så må man sjekke at produktet faktisk eksisterer. På Ebay finner du tusenvis av falske produkter, og det er lett å la seg lure. Så finner du et produkt fra et kjent merke, sjekk på nett for å finne ut av hvilke kolleksjon varen var en del av. Finner du ikke den varen, så er det fake. En annen viktig ting er å se på prisen. Før jeg visste bedre, kjøpte jeg et sett Mac-koster for ca 300 kr. Nå vet jeg at Mac-børster koster fraq ca 300 kr pr stk og ingen ved sine fulle fem vil selge 5 børster for 300 kr. Dessuten fant jeg ut etter tips fra Mona at det ikke fantes et slikt sett fra Mac.

De som selger falske produkter er lure, de er ofte svært flinke i å kopiere produktene de selger. Men de er ikke flinke på å kopiere kvalitet. Man må se etter hvilke materialer som er brukt, hvordan merket er trykket på produktet, sjekke fonter mot originalen og man må sjekke hva produktet veier. Ofte er det forskjell på vekt. Har produktet innholdsfortegnelse på kinesisk så er det også en dead give away.

Jeg kjøpte nylig et falsk produkt på Ebay. Jeg trodde jeg kjøpte et produkt fra en selger som hadde noen ex av Benefit sin "10 bronzing & highlighting face powder duo". Det er et produkt jeg har siklet på en stund, men jeg syns det var i overkant dyrt. Med andre ord visste jeg at produktet var å finne hos Benefit. Jeg studerte bildene nøye, og så ikke noe som skulle tilsi at produktet var falsk. Jeg betalte ca $12 for et produkt som koster $28, og jeg ser jo nå at jeg burde ha reagert på prisen selv om falske produkter ofte koster halvparten av det igjen. Den andre stoooore feilen jeg gjorde var å ikke LESE feedback'en til selger. Jeg sjekker alltid feedback, men leser ikke. Gjør det, LES negative feedback. Det holder ikke at selger har 98% positivefeedback, man må lese hva andre har skrevet i negative feedback. Når jeg gikk tilbake og leste hva 3 andre hadde skrevet så var det at de hadde kjøpt fake. Så LES feedback. Jeg leser i 90% av gangene jeg kjøper men blir av og til lat. Og da kan man altså bli lurt.

Siden jeg nå har både en fake og en ekte "10", vil jeg gå gjennom hva man ser etter for å finne ut av om det er ekte vare eller ikke.

1: Selve emballasjen. På en ekte "10" er papiret matt, stramt og pent limt. På fake er papiret glossy, og slurvete limt på. Boksen er også større enn den ekte.

2: På baksiden ser du innholdsfortegnelse, og i nederste hjørnet står det "Peel here", på ekte kan du dra dra og under kommer det frem informasjon, på fake kan du ikke dra i det hele tatt.

3: På fake et selve produktet løst i esken og limt på en pappbit, på ekte kan du ikke løsne produktet at all.

4: Kosten som følger med den falske er av dårlig kvalitet, laget av dårlig materiale. Den ekte har en matt og fin overflate og et av høy kvalitet.

5: Den lille brosjyren som følger med er printet med dårlig oppløsning på den falske, og den ekte er printet med høy oppløsning.

6: Selve produktet i den falske har helt andre pigmenter, er porøs og har en krittkvalitet og er lite pigmentert. Den ekte har shimmer, er høyt pigmentert og har en høy kvalitet generelt.

7: Den ekte har en frisk duft, den falske lukter ikkeno.

Jeg kan forstå at noen som aldri har sett et ekte Benefitprodukt kan la seg lure, men da er man ikke særlig godt vant når det gjelder sminke. Dette er så dårlig kvalitet at det ikke kan brukes til noe som helst og jeg har kun tatt vare på det for å kunne sammenligne i denne bloggen med et ekte produkt.

Så hva gjør du om du har kjøpt falske produkter?

1: Kontakt selger. Si klart fra at du vet du har kjøpt falske produkter, og at du vil ha "full money refund".

2: Svarer ikke selger, så går du til Ebay og starter en "open case". Det vil si at Ebay kontakter selger og opplyser om at det er åpnet en sak mot han/henne, og hva dine betingelser er.

3: Noen ganger finnes ikke selger lenger på Ebay. De selger noen falske produkter, og så sletter de kontoen og oppretter ny. Da kan man ikke forholde seg til feedback lenger, og pengene er tapt.

4: Får Ebay kontakt med selger, så tar selger kontakt med deg. Ofte tilbyr de da "full money refund" i bytte mot at du ikke gir de negative feedback. Du kan forhandle deg frem til å gi "netrual"og skrive hvorfor i feedback. Noen krever at du sender produktet i retur, da skal du i så fall ha dekket utgiftene med å sende produktet.

5: Betalt altid med Paypal. Går ikke de overnevnte punktene gjennom, vil Paypal hjelpe deg å få pengene refundert.

Håper dette har vært informativt, og husk LES FEEDBACK.
Det er mange sleipe assholes out there on the web.

4 comments:

  1. Smeise tid!! Da har jeg også lært noe i dag...ser selv bare på feedback og gidder ikke lese. Men nå skjønner jeg at det er lurt;)

    ReplyDelete
  2. Jau...det lønner seg kan man si!!!

    ReplyDelete
  3. Mitt tips : Betal ALLTID med PayPal og de ordner opp for deg hvis noe går skeis :)

    ReplyDelete
  4. Det glemte jeg å nevne, jeg betaler altid med Paypal. Skal legge til i bloggen!

    ReplyDelete