Saturday, June 18, 2011

Marble nails - making me lose my marbles!


Marble nails.
Første gang jeg så tutorial på denne teknikken ble jeg helt fasinert. Så vakkert.
Har testet på gøy et par ganger, på falske negler men feilet. Jeg trodde det var pretty straight forward, men det er en del feil man lett gjør.

Fikk ånden over meg i dag, og gave it a propper try. Og resultatet ble jeg meget så fornøyd med. Ikke 100% da jeg er perfeksjonist, men for første forsøk helt ok. Denne teknikken krever underlag som tåler å bli tilsølt. Veldig tilsølt. Klikk på bildene for større bilde og flere detaljer :)

Du trenger følgende: 
Trepinner med spiss, kjøpte mine på Rema du finner ded på alle hobbyforetninger.
Plastbeger med lunket vann
Et utvalg av neglelakker, minimun 3 stk.
Tape.

Nail polish remover pen
Pretty!
Plastbegeret fylles nesten opp med lunket vann, bruker du kaldt vann størkner lakken i vannet og du får ikke gjort en skit.  Neste steg er å bruke tape rundt neglen, for dette blir VELDIG grisete. Selv med tape trenger du en nail polish remover pen, eller en jævlig stødig hånd med neglelakkfjerneren. Neste steg er å RASKT dryppe EN dråpe av utvalgt neglelakk i vannet. Vent til dråpen sprer seg ut til en sirkel før du drypper neste dråpe i midten av den sirkelen, vent til den sprer seg, og drypp neste. Gjenta etter eget ønske, men ikke bruk lang tid for da størkner lakken og du kan ikke jobbe med den.

Oh the pretty colors!
Neste steg er å bruke papirpinnen til å dra fra ytterkant mot midten for å lage ønsket mønster. Du kan lage så så mange eller så få streker som du ønsker, jeg foretrekker å lage en slags blomst da dette gir flere muligheter.
Griseri!
Fjern all lakk med neglen i vannet.
Stunning right?
Neste steg er å dyppe fingeren ned over ønsket utvalgt mønster. Hold fingeren i ro, ikke dra den opp. Neste steg er å bruke trepinnen og rote ren rundt i vannet for å samle opp resten av lakken som flyter. Om du drar opp fingeren før dette er gjort, ødelegger du mønsteret. Når ALL lakk er fjernet fra overflaten på vannet, drar du sakte opp fingeren. Og du vil se et nydelig møster på neglen. Du kan fint ta av tape mens finger og lakk er våt. Rens så opp GRUNDIG spesielt rundt neglebåndene dine, der ser bare jævlig ut med grisete neglebånd. Når du har fjernet all overflødig lakk, påfører du et generøst lag med Seche Vite. Let dry og repeter på de resterende 9 fingerene. Noen velger å dyppe 2-3 fingre i samme mønster, jeg er ikke flink nok til det så jeg laget nytt for hver negl.

Trippy nails!
Jeg valgte å bruke sterke sommerfarger, du kan bruke hva du måtte ønske. Mitt råd er å ikke bruke neonlakker da disse tørker fortere og ikke sprer seg like godt som andre lakker. Shimmerlakk gikk fint, glitterlakk var ikke like vellykket. Fint glitter går, ikke chunky glitter.

Vanskligere er det ikke, og det ser kjempefett ut. Veldig mye jobb, tidkrevende og grisete, men verdt det :)
Try it out and let me know how it went!

6 comments:

  1. hmmm, interessant. dette får man prøve en dag man har goood tid og virkelig er i humør tror jeg =) bra tut anyway =D

    ReplyDelete
  2. Thanks! Hele prosessen tok meg ca 1 time. Takes time!

    ReplyDelete
  3. Hei! Eg bladde igjennom bloggen din for ei stund sidan og såg eit foto av neglene dine med grå neglelakk og "blodsøl" på. Korleis gjorde du det, med samme teknikken som du vise over her?

    ReplyDelete
  4. Heisann!

    Du trenger 2 eller flere farger neglelakk.
    1 sugerør.
    Et underlag du ikke er redd for skal bli ødelagt av lakk.
    en god top coat (Seche vite)

    Lakk neglene med en basefarge, la det tørke.
    Hel ut litt lakk fra den fargern du vil blodspruten skal være.
    Dypp sugerøret i denne lakken, og rett enden mot neglen ca 2-3 cm unna. Blås hardt.
    Da vil lakken sprute ut og lage det kule mønsteret.
    Dette krevet noen forsøk, om du ikke får det til, bruk mere lakk, blås hardere.
    La tørke og bruk et generøst lag med top coat :)

    ReplyDelete
  5. Hei :) nå har jeg prøvd og prøvd, men føler nesten man må være to personer til å dryppe fargen i.. Det stivnet så fort i det lunkne vannet at når jeg skulle lage mønster, så var det halvveis stivnet, og hang seg fast i nålen... Søren altså! Det er så stilig, så VIL få d til!

    ReplyDelete
  6. Det er ikke lett! Jeg har aldri fått resultatet jeg ønsker. Tips er å ikke skru korken fast på lakken mellom dryppingen, slik at det er lett å få det fort gjort. Og ikke dra fra yterste ring, den er den som stivner først. Dra fra 2 eller 3 ring isteden.

    ReplyDelete