Monday, August 23, 2010

My kinda bling ;)


Som lovet skal jeg skrive litt om de mest spesielle smykkene mine.
Når jeg gikk gjennom det jeg hadde i går natt (jeg er et nattedyr), oppdaget jeg har jeg har mye mindre smykker, ringer, øredobber og armbånd enn det jeg trodde.
Og mens jeg pønsket på hvorfor, slo det meg at jeg er en slik kvinne som har nære forhold til sine ting. Alt jeg eier betyr noe for meg, jeg har aldri vært en person som kjøper og kaster. Mine smykker er virkelig skatter for meg. Jeg fylles av ro når jeg tar de frem, det er minner delikat utformet.
Jeg elsker Markasitt. Det er nok også en type smykke som kvinner flest ikke er så opptatt av nå om dagen. Jeg syns merkasitter er spunnet inn i fortidens mystikk og skjønnhet. Jeg skulle ønske jeg hadde flere smykker med slike stener. *sukk*

Jeg har også en del smykker som betyr noe for meg på grunn av symbolet. Jeg og min sambo er svært opptatt av ritualer, det okkulte og symbolets kraft. Jeg er opptatt av at det symbolet man bruker, må respekteres og forstås.

Jeg poster bare de smykkene som virkelig er spesielle for meg, og skriver litt om hvorfor:


Denne ringen tilhørte min mor. Det er en såkalt hanskering, og jeg hadde den altid på meg når jeg skulle kle meg ut som liten (noe som stort sett var konstant) Jeg husker at jeg var 14-15 år da min mor sa jeg kunne få den. WOW. Jeg har brukt denne fantastiske ringen utallige ganger. Da jeg var ung og studerte kunst, var fingrene mine fdekket av gigantiske ringer. Jeg laget også selv merkelige ringer av brosjer og jeg elsket alle som en. Nå brukes denne ringen kun ved meget spesielle anledninger, jeg er så redd for å miste den. Stenen er røkkvarts, og er nydelig slipt i fasett. Festet er i Jugendstil, og gjør ringen enda mere spesiell. Dette er min favorittring uten tvil.

Denne ringen har en spesiell historie. Den fikk jeg av min edelsten, Ida. Hun hadde fått den av sin mormor. Denne ringen bruker jeg fremdels svært ofte. Den er helt unik. Den kan åpnes og når jeg var yngre hadde jeg en lapp liggende inni den med obskure beskjeder som jeg ikke husker nå lengere. Den har fantastiske detaljer, og jeg har aldri sett noe som ligner. Den betyr mye for meg fordi jeg fikk den av et menneske jeg elsker høyere enn hun noensinne vil forstå. Dette er virkelig en skatt.



Denne brosjen er nydelig. Når jeg var ganske så liten fikk jeg en bærepose med smykker av den eldre damen som bodde i etasjen over oss. I den bæreposen var det alt fra kitchy plastpærler, til fantastiske smykker. Jeg tror ikke hun hadde sett gjennom hva hun gav bort. Jeg tok vare på alt. Jeg hadde alle smykkene med meg da jeg flyttet til Bergen, men nesten alt ble borte når huseier ved en feiltakelse tømte feil bod. Jeg mistet nesten alt jeg hadde av verdi. Heldigvis hadde jeg noen av de smykkene jeg fikk den gangen liggende i et smykkeskrin. Og denne brosjen er et av de. Den har mistet perlen som var i midten, og den er full av markasitter. Denne har jeg brukt mye til pene sorte kjoler. En vakker dag skal jeg erstatte den perlen, men det er langt mellom de vakre dagene....




Dette armbåndet fant jeg i en bruktbutikk i Bergen. Det er massivt, og svært solid utformet med turkis og detaljerte mønstre. Jeg elsker det fordi det er litt Egyptiskinspirert, og fordi jeg ikke aner noe som helst om bakgrunnen til dette armbåndet. Hvem eide det? Hva betydde dette smykket for den personen? Alt som er brukt, har en energi jeg elsker. En historie. Dette blir ikke brukt så ofte lengre, men det er en klar favoritt.



Dette smykket er så vakkert. Det var et av smykkene i posen fra den eldre damen som jeg ikke mistet den gangen. Dette har jeg brukt så mye i min ungdom at du aner ikke. Jeg bruker det ikke lengere, men jeg elsker de ekstremt fine detaljene. Jeg husker ikke hva denne teknikken heter, men jeg mener å huske at det er et utdød håndarbeid. Helt unikt.




Dette armbåndet kom også fra posen med det rare i. Det har en helt undelig vekt, og er likevel veldig solidt. Det er ikke ekte perler. Dette armbåndet sitter som støpt rundt håndleddet og er elegant og veldig spesielt. Det blir ikke brukt så ofte, men jeg er veldig begeistret for det.


Dette er fra samme pose igjen. Og laget i samme teknikk som nevnt over. Jeg bruker ikke dette smykket lengere, og øredobbene kan jeg jo ikke bruke siden jeg har utvidede øreflipper. Men jeg er svært begeistret. Detaljene og håndarbeidet er ganske så imponerende. Det gjør det ekstra spesielt. Det ligger mye tid i å lage noe slikt.





Over til nye smykker.
Dette armbåndet fikk jeg av min søster. Hun har laget det selv, og er nummer 2 i rekken av armbånd hun har gitt meg. Dette er rett og slett nydelig. Den grå camedamen, stenene, detaljene...jeg elsker det! Dette blir brukt når jeg skal fjonge meg litt ekstra og jeg får altid spørsmål hvor jeg har kjøpt det. Min søsters blogg finner du her, og hun lager smykker på bestilling.

Denne brosjen er magisk! Jeg har lenge ønsket meg en edderkoppbrosje, men fant ingen som var akkurt slik jeg ville ha den. Denne har blå stener som ikke vises så godt på bildet. Denne bruker jeg gaske ofte faktisk. Den er uvanlig og ganske kraftfull.






Dette slangesmykket er en av mine favoritter, og blir brukt svært ofte. Jeg elsker smykker som er formet som slanger og edderkopper.
Dette var ikke så dyrt og ble kjøpt på nett. Jeg brukte en hel evighet på å finne det rett smykket, da jeg har en meget bestemt mening om hvordan det skulle se ut. Dette er perfekt. Det er mystisk, erotisk og magisk.



Dette er mine favorittøreringer. Jeg ELSKER de. Det er ikke mulig å bli mere perfekt. Jeg var i Bergen i fjor sommer, og var innom favorittbutikken BellaDonna som hadde opphørssalg. Jeg så disse, og falt totalt for de. Men syns de var for dyre. Dagen før jeg skulle dra tilbake til Oslo måtte jeg innom for å se om de fremdeles var der, og det var de. Jeg bruker disse svært ofte og er livredd for å miste de.






Dette smykket bruker jeg nesten daglig. Det er Caduceus som med sin historie, er et symbol som betyr mye for meg. Jeg brukte lang tid på å finne dette smykket fordi jeg ville ha det så minimalistisk som mulig. Dette smykket betyr mye for mitt indre. Nylig fant jeg disse øredobbene som er håndlaget, og måtte selvsagt ha de også.


Kaossymbolet er et av de mest kraftfulle smykkene jeg har. Kaosmagi er den form for magi som ligger mitt hjerte nærmest. Dette brukes ofte. Det gir meg ro.







Disse øredobbene er mitt nyeste innkjøp. Det var min sambo som oppdaget de faktisk. Min favorittbutikk ligger i nest øverste etage på Oslo City. Det er en billigbutikk med alt mulig vietnamesisk jåleri. Disse øredobbene har The eternal knot som betyr mye for meg pga min Buddhistiske livsfilosofi.




Og sist med overhodet ikke minst: Thee Psychick Cross.
Dette smykket betyr alt for meg. For de av dere som vil lære mere, så vil jeg anbefale å sette av noen dager til å lese. Intensjon og selvbevissthet.
Brukes nesten daglig.

5 comments:

  1. Helt fantastisk nydelig kolleksjon Janne.. Denne kan du være stolt over.. :) Likte spesielt godt de nyinnkjøpte øredobbene som Jimi fant i den vitnamesiske butikken.. Må en tur dit å sjekke ut litt jåleri.. :)

    ReplyDelete
  2. Du har noen fine skatter du ja:) Den ringen du fikk av mor er gørrlekker!!! Kunne godt tenkt meg noe slikt jeg:)

    ReplyDelete
  3. Anne: Den butikken er helt knall. Min niese fikk litt pusteproblemer tror jeg når jeg tok med henne dit. Den er bitteliten og har mye vås, men masse fint inni mellom alt det rare. Smykker og slikt finner du ved disken :)

    ReplyDelete
  4. Inger: Den er helt rå. Den er blitt løs i festene så jeg burde ta den med til en gullsmed slik at de kan stramme den. Koster vel ikke så meget tror jeg.

    ReplyDelete