Monday, August 9, 2010

Primer - Death to creasing!


Etter at jeg ble 30 fikk jeg plutselig problemer med øyenskyggen. Øyenlokkene mine ble mere oljete, sminken skiller seg og lager denne forhatte stipen som gjør at man ser ut som man har vært på blodfylla i timesvis. Not cute.
Så jeg begynte å undersøke primere. Det er årevis siden jeg hørte om Urban Decay for første gang, og ble da fasinert kun pga navnet til merket. Men siden jeg aldri tidligere har hatt problem med øyensminke som skiller seg, har heller ikke behovet for primer vært der.
Før nå.
Som vanlig gjorde jeg masse research i forkant før jeg valgte meg Urban Decay Primer Potion.
Et godt tegn på kvalitet er å sjekke hva de flinke transene bruker, du ser ikke de med øyenvipper på halv 5 eller postpulesminke. They got their shit together.
Mange transer bruker Urban Decay Primer Potion, og mange sminkeartister sverger til den, så det ble et naurlig valg.

Denne primeren er fantastisk. Øyensminken sitter som støpt, glir ikke, og den gjør fargene mere fargesterk. For meg er det som å endelig male en vegg som er grunnet. Selv om jeg ikke har hatt problemer med øyensminken før, skullle jeg ønske jeg brukte primer når jeg var yngre og langt mere outrert i stilen enn jeg er nå. Better late than never. Den jeg har er Original: nude som blir matt og usynlig på øyelokket. De har 2 andre farger oxo: Eden: tawny matte finish og Sin: champagne shimmer.

Primer Potion kommer i en genie bottle, i en mystisk lilla metallic farge. Den har skrukork og produktet hentes ut med en wand (i mangel på norsk ord). Teksturen er veldig myk og føles fløyelsaktig mot huden. Veldig behagelig er den , og den føles ikke tung eller klissete på noen måte.
Igjen: LESS IS MORE. Når du skal bruke primer så er det skitviktig å ikke bruke mye. Vi snakker knappenålshode som fordeles helt opp til bryn og under øyet. Bruker du for mye så motvirker primeren effekten, og alt blir bare klissklass. Prøv deg frem ang. mengde. Det kan se lite ut, men tro meg det holder.
Når det er sagt så kan man ha på for lite oxo, det har skjedd en gang og da var det faktisk min sambo som kommenterte det: "Øyensminken din har creaset!"
Cheers mate.

Urban Decay Primer Potion har fått litt kritikk for både utforming og wand. Siden flasken er i hard plast så kan man ikke skvise ut alt produktet, og inntil de forlenget wanden og gav den en bøy nederst, tapte folk penger fordi det var mye produkt man aldri fikk brukt. Noen kreative sjeler saget flasken i to for å depotte den, men da tørker produktet ut. Nå er primeren oppdatert og man får mere av produktet ut av flasken.

Jeg tar på sminke om morgenen, og om kvelden, tross Oslosommer og ørten varmegrader, så sitter øyensminken som støpt. Jeg er stor fan av eyeliner (Skal skrive om disse i en annen bloggpost), både gel og pen, og har hatt problemer de siste årene med at denne smitter av siden øyenlokkene mine er blitt tyngre med årene. *grøss* Men med denne primeren sitter selv eyeliner bom fast. CRED.

Urban Decay selger ikke til Norge, men du kan kjøpe den på Ebay eller via HQhair.
Om du er i nærheten av Sephora så kan du få kjøpt den der (Død over Sephora som ikke selger til Norge)

Nå har jeg gått til innkjøp av Too Faced sin primer ved navn Shadow Insurance fordi jeg ville se om det finnes noe som er enda bedre. Jeg har testet den for første gang i dag og min erfaring er at de er begge like gode på staying power, men at Too Faced sin er mye bedre når det gjelder innpakningen. Denne primeren kommer i en tube med skrukork som gjør at du får ut alt produktet. Den er også mere hygienisk da du klemmer ut produktet isteden for å gni wanden over øynen gang på gang under påføring. Too Faced sin primer er fastere i konsistensen enn Urban Decay sin primer, men har samme fløyelstekstur og føles ikke tung. Tuben har en søt vintage look som jeg elsker. Too Faced selger heller ikke til Norge, men du kan få tak i produkter via Ebay eller HQhair feks.

Too Faced sin koster $18 og inneholder 0,35 fl oz og Urban Decay sin koster også $18 og inneholder 10ml e 0.34 US fl. oz. Du får altså mere for pengene med Too Faced sin primer.

Too Faced tester ikke på dyr, og det gjør ikke Urban Decay heller.

Pr i dag har jeg faktisk ikke bestemt meg for hvilken av de to jeg liker best. De har begge egenskaper som er fantastiske. Jeg skal teste de begge to i en mnd til tenker jeg, og så oppdaterer jeg denne posten. Hvilken av de to produktene som vinner mitt sorte, misantropiske hjerte får vi nok ikke vite før jeg går tom for primer og må kjøpe ny. Og det er jævlig lenge til :D

Uansett hvilke av disse du velger å prøve, vil du blir superhappy. De er vel verdt pengene, og har reddet en gammel diva som meg fra å føle et desperat behov for å sjekke speilet hvert 5 minutt.

Lykke til!

2 comments:

  1. Jeg er mye eldre enn deg og har aldri prøvd dette engang, men etter å ha lest dette innlegget så forstår jeg at jeg må shoppe;)

    ReplyDelete
  2. Hehe ja det er lissom et must med primer i vår alder. Bare husk at du må bruke lite produkt!

    ReplyDelete